El potencial per l’escalada de la Mola d’en Camaràs i altres moles situades
pels voltants de Morella ja l’he
comentat vàries vegades en aquest blog (aquí
o aquí
per exemple). I de fet la cara que dóna sobre la carretera que uneix Morella i Forcall ja té força vies: unes 50 entre
clàssica i esportiva. El que no m’havia imaginat mai és que el sector més
desenvolupat i amb més potencial naixeria justament quan la paret tomba en
direcció a Zorita (extrem esquerra
de la següent panoràmica):
Aquest és un pany de paret que m’havia passat totalment desapercebut,
però des de fa dos anys em van arribar veus que alguns membres de la SE
Espemo hi estaven equipant un sectoràs. Fa pocs mesos van sortir
publicades les primeres ressenyes
(...i dic primeres perquè estic segur que la zona creixerà). Total que aquest
passat Pont de la Puríssima
hi hem fet la nostra primera visita. No és la millor època per anar-hi, ja que
el sector té molta ombra. Ombra provocada per la seva orientació
oest/nord-oest, pel caos de grans blocs, passadissos i coves que hi ha, i pel
bonic bosc d’alzines que domina el peu de via. Tot plegat un entorn amb un
caire força màgic.
La roca no és sempre de la millor qualitat, però n’hi ha tanta que els
panys aprofitables són molts. Ara per ara la zona ja compta amb unes 60 vies de
tots els estils i dificultats.
Resulta impossible definir el tipus d’escalada i roca (sempre calcari)
ja que la zona és tant complexa que hi ha de tot: des de slabs, fins a
desploms, passant per diedres, fissures i plaques amb microxorreres.
El dia d’escalada que hi passem resulta fred però memorable, no només
per la descoberta i lo bonic del lloc, sinó perquè hi encadeno el meu primer 7a
a vista!
Ens centrem en el sector Central on fem:
-El mascle dels Ports, 6a,
25m, (**). Roca típica de
cara nord, amb tacte humit i liquenós, tot i l’evident currada de neteja que
s’hi veu. L’inici és força fi i poc adherent en flanqueig a la dreta per anar a
buscar una placa-esperó força tècnic on no val a badar.
-Bonito 6a, 6b+, 20m, (**). Començament força dur en un diedre
fissurat i desplomadet que dóna pas a una placa més tombadeta però també
fissurada. Seria una gran via si no fos perquè les fissures de la part
supoerior s’omplen de terra quan plou.
- Irra irra Toubkal,
V+, 25m, (***). Bona i divertida via
en el seu grau. Comença amb una placa força vertical amb bona presa i que a més
es pot suavitzar posant un peu a la paret del darrera. Acaba amb una placa més
tombada i més fina:
-Derribos Bergantes, 6c, 25m, (*****). Gran via, la millor del dia! Es
tracta d’un espectacular diedre fissurat que es va posant cada cop més
desplomat. La via comença però amb una placa de regletes molt bonica també. Tot
sobre un calcari molt concrecionat (fins i tot cristal·litzat diria jo). Cal
anar amb compte perquè la via és molt nova i encara es trenca alguna coseta:
-El Pasto de la Grellera, 7a, 25m, (***). 25 metres de finura i
tècnica: regletes, foradets roms, pinces, adherències de peus. La pateixo fins
a l’últim centímetre, però es converteix en el meu primer 7a a vista.
El lloc ens va agradar molt i és un gran avantatge que s’hi pugui anar
a l’estiu. Moltes felicitats i gràcies als companys de la
SE Espemo, per la
descoberta i la feinada!
7 comentaris:
¡Pues si que os lo debisteis de pasar bien en ese puente con tanta roca y sitios por descubrir o reencontrarse!.
Felicidades por el 7a.
Gràcies Fernando! Si ens ho vam passar molt bé...i encara em falta comentar una altre magnífic sector "nou" per nosaltres: Prames II a Castellote.
iep!!!!
li posare un "me gusta" a l`entrada.... neu fent propaganda i aneu venint que encara queden linies per descubrir... ja penjare les ressenyes actualitzades. la primera via se diu el mascle dels ports i l`altra irra irra toubkal.
au fins la proxima!!!
Tornarem, tornarem segur! ja t'avisarem ;) Ja he rectificat els noms.
7a a vista! això ja és seriós Pere!
Enhorabona!
Pues si que te han tomado la palabra rápido:
http://paretsdaci.blogspot.com.es/2012/12/la-grellera-morella.html
Si, ja ho he vist ;) Ara es veuen millor el noms i ja apareixen moltes vies noves.
Publica un comentari a l'entrada